Je ideale klant vinden als fotograaf; mijn verhaal.
- Stan Keulen
- 9 apr
- 5 minuten om te lezen
Als ondernemer is het van cruciaal belang om je ideale klant te vinden. Ook ik heb invulling aan dat vraagstuk moeten geven. Je wil altijd verder ontwikkelen, stilstand is achteruitgang. De laatste tijd heb ik mijzelf steeds vaker afgevraagd “Wie is nou eigenlijk mijn ideale klant?”.

Wie mij de laatste tijd een beetje heeft gevolgd, heeft misschien al meerdere keren voorbij zien komen dat ik actief lijntjes probeer uit te gooien richting marketingbureaus. Waarom doe ik dat? Eerst komt de onderbouwing alvorens ik in het eind van het blog het antwoord geef. Dat is niet zonder reden. Die hamvraag gaat hand in hand met de vraag “Uit welke vorm van fotografie haal ik de meeste voldoening?”. Met het samenvoegen van die twee antwoorden kwam ik dichter bij het vaststellen van mijn ideale klant. Wat ik namelijk het liefst doe is voor perfectie gaan. Ik ben niet de fotograaf die zonder plan maar gaat schieten in de hoop dat er wat goede shots tussenzitten. Kan ook een manier zijn, maar dat is niet mijn manier. Voor een startend bedrijf met een minder toegankelijk budget is dit vaak een oplossing om toch goede content te verkrijgen. Maar ik neem geen genoegen met ‘goed’.
Ik ben al jaren een ontzettende nerd als het op licht aankomt. Waar sommige fotografen flitslicht liever vermijden, ben ik soms zelfs geneigd om flitsers te gebruiken wanneer de situatie daar helemaal niet om vraagt. Elk detail is perfect uitgelicht om de juiste sfeer te creëren. Felheid, kleur, intensiteit, kleurtemperatuur, noem alle facetten maar op. Dát vind ik dus een van de meest fascinerende dingen om te doen. In een foto draait alles om contrast, creativiteit en sfeer, en daarbij ga ik als een laborant te werk om de formule tot in de kleinste puntjes uit te werken. Met alle ervaring die ik heb opgedaan, ben ik in staat om complete settings te manipuleren. Regent het op de draaidag pijpenstelen en stormt het met windkracht 12? Wees dan niet verbaasd als ik de setting weet om te toveren alsof de foto tijdens een zwoele zomerse zonsondergang is gemaakt. Door deze kennis en het bezitten van dergelijk geavanceerde apparatuur, kan ik altijd het gewenste resultaat leveren en zorg ik dat ik nooit afhankelijk ben van externe factoren.
"Klinkt leuk, maar wanneer kun je dit in praktijk brengen?" hoor ik je wellicht denken. Het antwoord is (high-end) merkcampagnes. Dit zijn vaak slechts enkele foto’s, die tot in de allerkleinste puntjes geperfectioneerd moeten worden. Door het extreme perfectionisme kan hier ongelooflijk veel tijd in zitten. Zowel qua voorbereiding als qua fotograferen als qua nabewerking. Vaak zijn dit namelijk foto’s die een waanzinnig groot bereik hebben en misschien wel tientallen miljoenen keren per dag bekeken worden. Hypothetisch voorbeeld: op een groot ledscherm langs de A2 is advertentieruimte ingekocht. Dagelijks passeren daar zo’n 200.000 voertuigen. Binnen 5 dagen hebben een miljoen automobilisten deze merkcampagne gezien. Stel je dan eens voor hoeveel mensen dit zien als dit bedrijf op meerdere plekken -offline en online- adverteert.

Wie is nou mijn ideale klant? Een klant die mij de ruimte biedt -zowel financieel als inhoudelijk- om creatieve concepten te kunnen ontwikkelen waarbij de daaraan vasthangende kosten niet of minder relevant zijn.
Aan de productie van dit soort campagnes hangt meestal een ruim budget en gaat verder dan alleen de kosten voor de fotografie. Denk aan de ontwikkelaars van de campagne, locatiescout, locatiekosten, modellen, haar & visagie, art- en creative director, catering, kleding, grafisch ontwerper, advertentie-inkoop etc. Of bijvoorbeeld de huur of aanschaf van bepaalde elementen die in beeld dienen te komen.
Kortom: bij die ene of enkele foto’s komt meer kijken dan je überhaupt voor kunt stellen. Elke ondernemer moet een USP hebben, oftewel een ‘Unique Selling Point’. Een unieke dienst of product dat je levert, waarmee je je kunt onderscheiden van de concurrentie. Om zulke producties te kunnen faciliteren, heb ik mooie investeringen gedaan. Desondanks zul je altijd wel ergens horen “Een goede fotograaf ben je niet door goede apparatuur”. Ja, daar ben ik het voor 99% mee eens. Maar toch ben ik een beetje allergisch voor deze uitspraak. Feit is dat deze tak van sport de allerhoogste kwaliteit vereist, zowel qua skills als qua uitrusting.
Na eerdere ervaringen heb ik gemerkt dat ik het bijzonder fijn vind om met een team van specialisten samen te werken op de set. Zo kan ik tijdens de shoot mijn volledige focus op de technische kant van het fotograferen houden. Iedereen heeft zijn eigen taak. Een art director assisteert mij bijvoorbeeld met de modellencommunicatie en blijft feedback geven of de foto’s precies in beeld brengen wat de campagne moet uitstralen middels een live fotoreview via tethered shooting. Hierbij verschijnen de foto’s direct op groot scherm.
Sommige marketingbureaus hebben vaak een aantal functies die op zo’n draaidag meewerken in-house. Echter kan ik zelf ook een team samenstellen om de fotografie van een campagne te realiseren.
In welke vorm de productie ook plaatsvind: een intensieve samenwerking is altijd key.

Comments